**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Friday, June 26, 2009

PERUTUSAN PUAN HAJAH ZAIMAH ZAKARIA SEMPENA PERSIDANGAN TAHUNAN PERGERAKAN WANITA UMNO CAWANGAN BAGAN PINANG - BERSATULAH BANGSAKU


Bismilahi Rahmani Rahim
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang

Assalamu ‘alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Bangsa Melayu hari ini berada di persimpangan yang amat menggerunkan. Orang Melayu hari ini sedang duduk di dalam satu dilema yang mengerikan. Benarkah ramalan dan andaian bahawa kekuasaan dan ketuanan Melayu semakin terhakis. Atau benarkah ada ramalan yang mengatakan dominan Melayu akan hancur dek gara-gara orang Melayu itu sendiri, akibat krisis dan perbalahan yang sedang melanda pada hari ini.

Mungkinkah pada akhirnya Melayu akan pupus dan tinggal sebagai nama dan hanya terkandung dalam cerita hikayat-hikayat lama? Kalau tidakpun, jenis Melayu yang bagaimana yang akan menjadi penghuni bumi tercinta ini apabila dominan kekuasaan Melayu sudah hancur dan apabila orang Melayu sudah hilang kuasa? Akan berakhirkah perbalahan sesama Melayu ini? Mungkinkah pada akhirnya orang Melayu akan menggigit jari apabila Melayu lenyap ditelan kebangkitan satu kuasa bukan Melayu yang tidak peduli kepada melayu lagi.

Pada 63 tahun lepas, Inggeris telah menubuhkan Malayan Union yang memberikan hak sama rata kepada semua kaum dengan ketua negeri ditukar daripada sultan kepada residen. Namun hasil tentangan orang Melayu melalui UMNO, Malayan Union dibubarkan dan diganti dengan Persekutuan Tanah Melayu.

Perjuangan UMNO telah berjaya mengembalikan hak-hak orang Melayu dan mengembalikan semula kuasa sultan dan raja-raja melayu.

Tetapi pada hari ini usaha-usaha untuk menyambung semula idea Malayan union iaitu satu konsep total untuk menghapuskan hak melayu dan Islam telah dimulakan semula oleh pemimpin parti pembangkang. Mereka telah menyemai semangat 'ketuanan rakyat' yang digembar-gemburkan sebagai satu platform kebangkitan rakyat menentang pemerintahan negara dengan menggunakan slogan 'kuasa kembali kepada rakyat’.

Persamaan konsep 'malayan union' dan 'ketuanan rakyat' ini telah diimplementasikan di Pulau Pinang dengan penghapusan Dasar Ekonomi Baru (DEB) sehari selepas kemenangan DAP. Hari ini di Perak pula mereka telah memulakan langkah-langkah implementasi ke arah menjahanamkan maruah Ke Bawah Duli Sultan Azlan Shah.

Sebenarnya tindak tanduk pemimpin pembangkang ini membayangkan kepada kita cita-cita agong mereka untuk menjadikan Malaysia sebuah Negara republik.

Oleh itu bersatulah seluruh umat melayu. Perpaduan Melayulah yang selama ini menjadi senjata paling ampuh menghancur leburkan rancangan Malayan Union. Perpaduan Melayulah juga yang telah mencetuskan kemerdekaan negara. Perpaduan Melayulah yang memungkinkan termaktubnya keluhuran dan kemuliaan agama Islam, serta kedaulatan Raja-Raja dan bangsa Melayu dalam Perlembagaan negara.

Walaubagaimanapun kita menyedari, perjuangan ini bukannya mudah. Usaha dan tenaga harus digembeling dengan satu suara dan satu nada bak puisi Siti Zaleha Hashim.

Pelayaran ini bukannya mudah
Hari-hari hitam yang dilalui
Detik-detik putih yang ditempuhi
Datang dan pergi
Namun api yang menyalakan semangat
Tiada pernah padam
Biar siang ataupun malam
Pelayaran ini kau (aku) teruskan
Dan alam pun melihat kerlipan bintang-bintang

Apa yang berlaku pada hari ini menuntut kita ahli-ahli UMNO untuk bekerja keras. Piihan Raya Umum ke-12 yang lepas sudah cukup memberikan kita keinsafan. Oleh itu kepada seluruh kepimpinan UMNO, sama ada diperingkat tertinggi dan juga akar umbi, penuhilah tuntutan kepimpinan ini umpama ungkapan melayu:

Menjadi pemimpin ia pilihan
Budi mulia dada beriman

Janji diisi amanah dijalankan
Terhadap rakyat belas kasihan
Terhadap negeri penuh perhatian.

Maruahnya nampak bertuah badan
Ke mana pergi jadi teladan.

Letakkanlah kepentingan agama, bangsa dan negara di tempat yang teratas, Insya-Allah, perjuangan kita untuk memperkasakan bangsa dan membina peradaban gemilang akan dimakbulkan Allah.

Perahu payang layarnya merah
Belayar menuju arah utara
Keris dipegang bersintukkan darah
Adat srikandi membela negara

Dengan harapan itu, jadikanlah persidangan tahunan ini sebagai medan untuk kita menyusun kekuatan agar matlamat untuk menjulang martabat bangsa akan tercapai. Bersamalah kita bulatkan tekad, tingkatkan iltizam, bersatu Memenuhi Tuntutan Perjuangan.

Demi agama, bangsa dan negara aku rela BERJUANG,
Mengembalikan MARUAH dan bangsa TERBILANG.

Salam Perjuangan,

(HAJAH ZAIMAH BINTI HAJI ZAKARIA ANS, PMC, PJK)
Ketua,
Pergerakan Wanita UMNO Cawangan Bagan Pinang

1 comment:

azlishukri said...

salam, saya link blog akak