**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Monday, June 29, 2009

PRK MANEK URAI : PENJUAL IKAN vs PENGURUS KANAN

Calon BN daripada UMNO, Tuan Aziz Tuan Mat adalah dipilih berdasarkan selera pengundi serta perubahan yang sedang dilakukan parti bagi memulihkan kepercayaan rakyat terhadap UMNO. Perlu ditegaskan bahawa tidak berlaku `cah keting’ kerana Tuan Aziz diterima semua pihak samada diperingkat bahagian ataupun pemimpin tertinggi parti.

Beliau juga diterima masyarakat setempat kerana sering berurusan dengan mereka sebagai Pengurus Pemantauan dan Penyelarasan Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR).

Tuan Aziz adalah anak kelahiran Kuala Krai dan memiliki Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Teknologi daripada Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Kerana dibesarkan di kawasan ini, beliau memang tahu kehendak penduduk disitu.

Anak seorang guru ini berkahwin dengan Suzana Husin yang juga seorang guru mempunyai rekod perkidmatan yang cemerlang, berpengalaman dan yang lebih penting beliau bukan PENJUAL IKAN.

Pemilihan calon yang berkebolehan dan layak adalah penting supaya `tragedi memalukan' yang berlaku di DUN Perak tidak berulang apabila pengundi-pengundi memilih `beruk-beruk' menjadi anggota dewan.

6 comments:

TAAVEEKUN PERAK said...

Tman dok pikio juga.Dgn kelulusan PMR apa yg boleh Calon Pas tu buat.Yg tman tahu beliau sudah pasti boleh memaki,mencaci,menipu,menuduh dan merosakkan akidah ummah.Inikah yg Pas nakkan????

Anonymous said...

kau ni memang bodoh lah apa kene mengena penjual ikan dengan pengurus.Betul bodoh kau ni 90% orang kelantan meniaga.Kau jangan ulaslah bodoh..............

Anonymous said...

Jual ikan lebeh murni dari UMNO pengurs dng badan parti yang penuh dengan Najis.

Anonymous said...

kalu nak bandingkan dr segi pekerjaan calon yg bertanding, Umno sepatutnya menang besar. alangkah malunya dan aibnya kalau Umno tewas di tangan seorang penjual ikan...

jangan dok merendah2kan dan menghina pekerjaan sbg penjual ikan, itu kerja yang halal. ESQ seorang penjual ikan mungkin lagi tinggi drp penulis yang berkelulusan pHD.

saji said...

Pejual ikan,dalam Islam, melibatkan kontrak jual beli mutlak.Dalam bahasa mudah ada dalil yang terang dalam al-Quran,Hasi,ijmak dan qias yang mengharuskannya serta barangan yang ditransaksi wujud ketika akad. Maknanya,calon PAS mementingkan soal halal haram dalam mencari rezeki.Melainkan beliau menipu timbangan dsb.

Kalau kita kaji pelaksanaan projek KESEDAR yang sebelum ini diurus oleh calon UMNOtu, dari sudut kontrak jual beli Islam,ia menggunakan kontrak jual beli bagi transaksi barangan yang tidak wujud ketika akad seperti bangunan, jalan dan longkang atau istilah modennya kontrak penmbutan atau pembinaan yang dinamakan al-Istisnaa' atau Melayunya kontrak Tempahan,yang mana mazhab Hanbali,Maliki dan mazhab kita Shafie mengharamkannya atas alasan,pertama, ia bukan kontrak tetapi tanggungjawab tukang atau kontraktor melunaskan amanah yang diberikan oleh pemilik projek iaitu KESEDAR, dan kedua, manfaat dari proses transaksi tidak tetap dalam ertikata banyak berlaku perubahan kerja atau VO dan kesukaran untuk memastikan hasil yang diperolehi memuaskan hati pemilik projek dari segi kualiti,kos dan tempoh siap.

Untuk memudahkan kefahaman, kontrak Tempahan Islam tersebut telah dipinjam oleh Barat untuk dijadikan kontrak pembinaannya yang dinamakan Price-in-advance contract yang terkenal dengan bentuk kontrak pecahan Lump Sum,Bills of Quantities,Turkey dan Design and Build. Barat memghalalkan penggunaannya berdasarkan ijtihad imam mazhab Hanafi.

Anonymous said...

umno dah penoh dgn perasuah,perogol,pembunuh...you name it, umno has it. Apa lu ingat setakat jd pengurus projek kesedar tu, dia lebih mulia dari penjual ikan ke...memang lu ni typical otak taraf rendah puak umno..dulu..kini..selamanya. Jual ikan tu jauh lebih baik dari mengurus projek bersarangkan rasuah!! umno..umno..bodoh tak abis!!

Chiselstone