**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Tuesday, March 10, 2009

HAYATI TITAH SULTAN PERAK

Sambutan Maulidur Rasul dan pelancaran Bulan Dakwah peringkat negeri Perak menarik perhatian banyak pihak.

Ini adalah kerana ia dianjurkan oleh kerajaan negeri yang baru dibentuk melalui perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Keberangkatan Sultan Azlan Shah ke majlis berkenaan yang juga merupakan acara rasmi dihadiri oleh rakyat pelbagai lapisan negeri itu.

Sudah tentu titah ucapan baginda ditunggu-tunggu kerana rakyat negeri Perak ingin mengetahui apakah pandangan baginda mengenai pergolakkan politik yang berlaku.

Berdasarkan titah ucapan baginda pada majlis berkenaan, jika diamati ia mempunyai maksud yang amat dalam untuk difahami.

Bernama melaporkan, Sultan Azlan menitahkan, umat Islam sewajarnya mencontohi kemuliaan sifat dan keperibadian Nabi Muhammad S.A.W yang diutuskan oleh Allah S.W.T untuk memberi rahmat ke seluruh alam sehingga membina satu tamadun yang agung.

Sultan Perak bertitah Nabi Muhammad melaksanakan dan memenuhi amanah serta tanggungjawabnya menerusi akhlak yang terpuji yang bukan sahaja diperlihatkan di kalangan anggota keluarganya, sahabat dan pengikut malah ketika menghadapi kumpulan yang menentangnya.

"Baginda mencerminkan sifat-sifat sabar dan mulia, menggunakan kalam-kalam hikmah yang terpuji sepanjang masa. Baginda memohon doa kesejahteraan untuk ummahnya dan memohon Allah membuka pintu kesedaran dan keinsafan kepada kumpulan memusuhi baginda."

"Baginda tidak mencerca, tidak juga menghina insan lain meskipun mereka tidak bersetuju dengan baginda, sebaliknya Nabi Muhammad terus mencari jalan secara berhemah untuk kumpulan yang menentangnya agar dipertemukan dengan kebenaran dan akhirnya memberi sokongan serta bekerjasama dengannya. "

"Nabi Muhammad juga menghargai orang-orang yang berjasa dalam hidupnya yang diperlihatkan melalui layanan kepada anggota keluarganya termasuk di kalangan anggota keluarga yang enggan memeluk Islam. "

"Tamadun yang agung itu dibina daripada pancaran sifat yang melihatkan watak dan keperibadian mulia dan berhemah. Sifat dan watak yang membuatkan kawan merasa hormat dan lawan merasa segan,"

Selain itu, Sultan Azlan Shah bertitah dakwah Islam perlu dilaksanakan sebagai usaha serta tindakan yang berterusan dan sewajarnya berlaku sepanjang hayat bukannya bermusim.

"Dakwah yang berkesan bermula dengan usaha kecil, bermula dengan bercakap benar, bersifat jujur dan melakukan amalan secara ikhlas.

"Dakwah akan subur jika setiap insan tidak mengumpat, tidak melakukan fitnah, tidak berhasad dengki dan tidak bersifat haloba. Dakwah akan dapat dijayakan jika setiap insan menghayati nilai-nilai amanah dan bertanggungjawab yang diamalkan sepenuhnya dalam kehidupan seharian".

"Dakwah akan berkembang apabila insan memiliki perasaan kasih sayang, mengamalkan sikap menghormati, sentiasa merendah diri dan insaf akan sifatnya sebagai hamba kerdil di sisi penciptanya yang Maha Agung."

Turut berangkat pada majlis tersebut ialah Raja Permaisuri Perak Tuanku Bainun, Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah, Raja Dihilir Perak Raja Jaafar Raja Muda Musa, Raja Puan Muda Perak Raja Normahani Raja Shahar Shah, Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan isteri Datin Sharipah Zulkifli dan Mufti Perak Datuk Seri Harussani Zakaria.

1 comment:

Tai said...

Wah, dalam maksudnya tu.