**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Saturday, July 4, 2009

PRK MANEK URAI : YA HABIBI YA MAULANA, ATAS TERTUTUP BAWAH TERNGANGA


Antara isu yang sedang hangat di PRK Manek Urai sekarang ialah BALAK ADALAH HAK RAKYAT DAN BUKANNYA HAK PEMIMPIN PAS.

Rupa-rupanya amalan rasuah dalam kerajaan Pas Kelantan lebih keji. Isu kronisme dan nepotisme betul-betul terkena batang hidung Pas sendiri. Sedang rakyatnya terbelenggu dalam kemiskinan, pemimpin Pas bersenang lenang hidup dalam timbunan wang hasil konsesi balak yang diperolehi. Inilah yang dikatakan kepimpinan ulama “pepat di luar rencong di dalam”.

Ini juga menunjukkan Pas tidak mementingkan nasib rakyat, sebaliknya mengutamakan kepentingan perut sendiri. Biarlah perut pemimpin Pas buncit dan boroi kerana terlebih makan manakala rakyatnya kebulur dalam kemiskinan. Kerajaan negeri meluluskan kawasan pembalakan secara berleluasa kepada lebih 100 syarikat konsesi pembalakan yang dimiliki pemimpin Pas termasuk Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) serta beberapa individu tertentu yang dipercayai rapat dengan pemimpin Kelantan termasuklah ahli keluarga mereka.

Adalah malang bagi rakyat Kelantan jika Islam yang mereka perjuangkan bersama Pas selama ini digunakan oleh pihak tertentu untuk memelihara kepentingan kepuakan. Berkuasanya Pas di Kelantan pada mata rakyat Kelantan adalah untuk menjadikan negeri itu makmur dan adil. Tetapi, selepas memperoleh kuasa, pemimpin mereka melupai sumpah dan perjanjian mereka untuk membela rakyat.

Dakwaan wujud pemberian balak yang tidak adil kerap diperkatakan berlaku di Kelantan. Dan setiap kali isu ini dibangkitkan, kerajaan negeri akan memberi pelbagai alasan bagi perbuatan mereka. Kerajaan Pas akan menuduh kerajaan Pusat sengaja membesar-besarkan isu itu. Lantas, mereka akan memutarbelitkan isu itu bagi membangkitkan kebencian rakyat terhadap Kerajaan Pusat.

Dalam isu balak ini, Pas terpaksa berbuat demikian untuk mengalih pandangan rakyat daripada bercakap mengenai kegagalan mereka memajukan rakyat Kelantan. Dengan meniup sentimen benci kepada Barisan Nasional dan Pusat, pemimpin Pas berjaya mengabui mata rakyat dan mereka akan mengatakan apa saja kekurangan serta kelemahan di negeri sebagai kesalahan Pusat.

Siri fitnah memfitnah dan tuduh menuduh di antara Ahli Pertubuhan Kerabat Diraja Kelantan dengan kerajaan negeri mengenai pemberian konsesi balak pernah memuncak pada 1993 membabitkan seorang tauke Cina yang lebih dikenali sebagai 'Raja Balak Haram'. Kerajaan negeri ketika itu mengesahkan sebahagian besar konsesi balak di Kelantan, dipercayai hampir 50 peratus daripada keseluruhan 12,000 hektar, diberi kepada tauke balak itu.

Namun, kerajaan negeri bertegas menafikan tidak ada pemimpin kerajaan negeri terbabit dalam pemberian konsesi itu. Kerajaan negeri mencabar Ahli Pertubuhan Kerabat Diraja Kelantan mengemukakan bukti terhadap dakwaan itu. Mereka bermati-matian menafikan pemberian konsesi oleh Jawatankuasa Tender Balak negeri tidak mengikut peraturan. Oleh itu, kerajaan negeri memutuskan sendiri tidak perlu baginya menjalankan siasatan terhadap jawatankuasa berkenaan.

Dengan perkembangan terbaru itu, Pas Kelantan haruslah membuktikan kebenarannya. Rakyat ternyata kesal dan terkilan dengan kepincangan jentera kerajaan Kelantan yang kerap melaung-laungkan pemerintahan beramanah. Tidak mustahil penyelewengan juga berlaku dalam pemberian beberapa kontrak lain yang membabitkan jumlah wang yang besar. Kini rakyat Kelantan menuntut penjelasan panjang lebar kerajaan negeri berhubung isu terbaru konsesi balak ini.

Tembelang perbuatan keji Pas ini telah dibongkar oleh ahli Pas sendiri. Jelas ramai ahli Pas dan pemimpin parti itu di peringkat bawahan semakin berani dan sedar bahawa mereka tidak lagi boleh bersekongkol dengan kerajaan yang pincang dan melakukan penyelewengan. Mereka merasakan jika pemberian itu dibuat secara teratur mengikut sistem tender terbuka, kerajaan negeri boleh mendapat banyak hasil yang mana dapat dimanfaatkan untuk pembangunan rakyat. Sebaliknya, kini orang tertentu sahaja yang meraih keuntungannya.

Rakyat tentunya mahu pihak berkuasa seperti Badan Pencegah Rasuah (BPR) segera menyiasat dan membongkar penyelewengan yang didakwa. Pada masa yang sama mana-mana pihak yang mempunyai bukti kukuh mahupun dokumen tertentu, mesti tampil menyerahkannya kepada pihak berkuasa itu membantu siasatan. Kerajaan negeri pula mesti bersikap terbuka dengan memberi kerjasama sepenuhnya kepada BPR dan pihak berkuasa lain menyiasat. Ini juga bagi membuktikan apakah benar selama ini seperti yang selalu mereka dakwa, Pas sahaja yang mengamalkan pemerintahan bersih, tegas dan membanteras apa jua kemungkaran dan penyelewengan.

Jawapan yang paling tepat adalah, jika selama ini para pemimpin Pas begitu lantang bersuara, mencipta fitnah mengenai penyelewangan, kerajaan zalim, rasuah dan sebagainya rupa-rupanya tidak lebih hanya mendedahkan tabiat buruk diri sendiri. Hadirin yang datang ke ceramah mereka nyata terhibur mendengar cerita benar tentang kepincangan rumahtangga Pas.

Inilah yang dikatakan "Ya Habibi Ya Maulana, Atas Tertutup Bawah Ternganga”.