**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Friday, January 23, 2009

BOHONG : DR KHIR `TUNJUK BUKTI' DAN DESAK KHALID KOSONGKAN JAWATAN MB...

Oleh: ROSLAN BIAN

Jika semalam, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menafikan dana anak syarikat kerajaan negeri digunakan membayar 46 ekor lembu korban yang dihantar ke parlimen Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur tetapi Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo, Khamis menunjukkan salinan surat mengarahkan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) berbuat demikian.

Surat Pejabat Menteri Besar bertarikh 27 November lalu itu ditujukan kepada Pengurus Besar PKNS dengan lampiran senarai 46 surau dan masjid di Bandar Tun Razak untuk program korban yang disahkan dengan tandatangan Khalid, sebagai ahli parlimen kawasan itu bertarikh 22 November.

Di bahagian bawah surat pejabat itu, ada catatan tangan mengarahkan SIC (Selangor Industrial Corporation Sdn Bhd- anak syarikat milik penuh PKNS) supaya membuat pembayaran dan bertarikh 28 November.

Bagi Dr Mohamad Khir, tiada ungkapan lebih wajar ditujukan kepada Menteri Besar itu selain menyifatkan Khalid seorang pembohong, penipu serta seorang yang sentiasa berdolak dalih.

"Kita kesal dengan kenyataan akhbar yang dibuat oleh Khalid yang mengatakan bahawa beliau tidak tahu menahu bahawa lembu dihantar ke kawasan itu ( Bandar Tun Razak), dan tidak ada arahan berhubung pembayaran RM110,400 itu,” tegas beliau.

Menurut mantan Menteri Besar Selangor itu, beliau ada bukti dokumen menyatakan ada arahan supaya SIC membuat pembayaran tersebut. Bercakap pada sidang media di Pejabat UMNO Selangor di Shah Alam, pagi Khamis, Dr Mohamad Khir berkata, beliau juga mempunyai salinan invois dan resit pembayaran bagi pembelian lembu-lembu korban bertarikh 16 Disember tahun lalu.

Beliau berkata, perbuatan dan kenyataan Khalid sebagai selain penipuan dan pembohongan juga bertentangan dengan janji pakatan rakyat akan memastikan ketelusan dalam kerajaan di bawah pentadbirannya. "Saya tak nampak ini ketelusan, ini ketipuan (penipuan)," katanya. Jelas beliau,

Sultan Selangor sebelum ini pernah bertitah mengarahkan supaya hasil kerajaan negeri tidak disalurkan untuk kegunaan pihak luar dan perbuatan Menteri Besdar itu nyata bertentangan dengan titah sultan. Sehubungan itu, beliau mendesak Abdul Khalid mengosongkan kerusi menteri besar sehingga selesai siasatan.

Tindakan itu juga katanya, selari dengan saranan dikemukakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya mana-mana pemimpin parti san kerajaan pakatan rakyat yang terbabit siasatan rasuah hendaklah digantung tugas. Katanya, ini bukan kali pertama Khalid berbohong tetapi dalam isu pembelian kereta Toyota Camry, Menteri Besar itu juga berbuat demikian.

“Pada 12 Disember, beliau menafikan kerajaan negeri ada atau mahu membeli kereta itu tetapi kita dapat maklumat kenderaan itu sudah dibeli sebelum tarikh tersebut. Menurut Dr Mohamad Khir, apabila kereta itu diterima kerajaan negeri awal Januari lalu, Khalid berkata harga bagi 10 unit adalah RM1.3 juta atau RM130,000 se buah tetapi akhirnya beliau kata harga sebenar bagi 15 buah kereta lebih RM2.32 juta.

Pada sidang media itu juga beliau mahu seorang Exco yang akan dihadapkan ke mahkamah kerana tuduhan menghalang tugas penjawat awam pihak berkuasa tempatan.

“Saya bimbang kerana ada saksi bimbang ke hadapan kerana Exco itu masih bertugas dan menjaga pihak berkuasa tempatan,” katanya sambil berharap Exco terbabit turut digantung tugas sehingga perbicaraannya selesai.

http://www.agendadaily.com/

No comments: