**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Friday, January 30, 2009

PENGUNDI TIDAK SEHARUSNYA MENJADI MANGSA POLITIK PERIBADI SEMPIT ADUN BOTA


Oleh Haris Razali

Ipoh -- Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Bota, Datuk Nasaruddin Hashim seharusnya berpegang kepada prinsip dan mengutamakan kepentingan rakyat khususnya pengundi berbanding diri sendiri.

Ketua Pemuda UMNO Perak, YB Zainol Fadzi Paharuddin berkata pengundi di kawasan Bota memilih beliau pada pilihanraya umum lalu atas tiket Barisan Nasional (BN) bukannya Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Malah katanya calon PKR sendiri tewas di kawasan tersebut dengan majoriti lebih 2000 undi.

"Ini membuktikan pengundi Bota mahukan wakil rakyat BN bukan PKR. Jika beliau (Nasaruddin) mengatakan tindakannya sertai PKR untuk kepentingan pengundi jelas ia satu penipuan fakta.

"Kalau betul pengundi Bota mahukan PKR, beliau sepatutnya letak jawatan bagi membolehkan pilihan raya kecil diadakan bagi memberikan peluang kepada rakyat menentukan siapa pilihan sebenar mereka", katanya kepada laman webPemuda di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan ADUN Bota Datuk Nasaruddin Hashim yang bertindak keluar meninggalkan UMNO dan menyertai PKR Ahad lalu.

Tindakan itu menurut Nasruddin bagi menjaga kepentingan para pengundi dalam kawasan DUN Bota.

Zainol yang juga ADUN Sg Manik seterusnya berkata berdasarkan keputusan pilihan raya umum lalu jelas menunjukkan kawasan Bota yang berada dalam Parlimen Parit adalah kubu kuat BN.

Ini kerana tegasnya Parimen Parit termasuk dua DUN dalam kawasan tersebut iaitu DUN Bota dan DUN Belanja dimenangi oleh wakil BN.

"Kita melihat tindakan Nasaruddin ini tidak lebih sekadar satu tindakan orang yang kecewa dan tidak mempunyai jatidiri dalam perjuangan.

"Dia bertindak atas kepentingan peribadi dan rakyat khususnya pengundi Bota tidak seharusnya menjadi mangsa dalam percaturan politik sempit seumpama ini", ujarnya.

~www.pemudaumno.org.my

ULASAN

Saya sebenarnya jijik untuk menyebut nama ADUN Bota ini. Beliau sanggup mengkhianati mandat rakyat Bota demi kepentingan peribadinya.

Selepas kalah perebutan Ketua Bahagian dan tidak dilantik semula sebagai Pengerusi Felcra, beliau sanggup mengkhianati parti yang telah banyak berjasa kepada beliau.

Sekiranya betul beliau menerima habuan kerana melompat parti, kita menyeru kepada SPRM supaya menyiasat perkara ini.

Kepada penduduk Bota yang berasa tertipu dengan tindakan ADUN ini, marilah bersama-sama kita mendesak ADUN ini supaya meletak jawatan dan bertanding semula di bawah PKR sekiranya beliau benar-benar anak jantan.

Kepada wakil rakyat lain yang ingin `berhijrah', silakanlah, UMNO tidak memerlukan `kudis-kudis' ini. Lebih baik kita berhadapan dengan musuh yang nyata daripada membiarkan mereka menjadi api dalam sekam, gunting dalam lipatan atau musuh dalam selimut.

No comments: