**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Wednesday, March 18, 2009

ADAKAH MOHD ALI DIANIAYA?

Adakah Datuk Seri Mohd Ali Rustam dianiaya oleh pihak-pihak tertentu? Pengerusi Jawatankuasa Disiplin, Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudeen apabila diajukan soalan itu, menjawab, "Saya tidak boleh menjawab soalan itu. Hanya Tuhan yang tahu.

"Apabila diajukan soalan sama ada keputusan itu adil atau tidak dan sama ada beliau menghadapi desakan daripada pihak-pihak tertentu, Rithaudeen menjawab: "Kami adalah entiti yang bebas dan tidak ada seorangpun harus kacau dan campurtangan urusan kami.

Sama ada keputusan yang kami buat itu adil atau tidak, terpulang. Kami mesti telus dan terperinci dalam melakukan siasatan.

"Kami akan siasat setiap aduan yang diterima, tanpa mengira dari sesiapa atau mengenai sesiapa," tegasnya.

Beliau berkata, jawatankuasa telah memanggil semua orang yang dituduh, termasuk Datuk Seri Mohd Ali Rustam ketika menjalankan siasatan berhubung aduan rasuah.

Sidang media yang berlangsung hari ini agak panas apabila wartawan berebut-rebut mengajukan soalan.

Wartawan bertalu-talu bertanyakan mengenai hukuman berbeza yang dikenakan terhadap Mohd Ali Rustam dan calon Ketua Pemuda UMNO, Khairi Jamaluddin walaupun kesalahan mereka adalah sama.

Rithaudeen berulangkali menjelaskan Mohd Ali dilarang bertanding jawatan Timbalan Presiden selepas ejen-ejennya didapati bersalah melakukan rasuah dan sogokan politik dan Mohd Ali dilihat mempunyai kaitan secara langsung di atas kesalahan ejen-ejennya, berbanding Khairi yang didapati tidak mempunyai kaitan secara langsung dengan tindakan ejen-ejennya.

"Kami telah menyoalsiasat ejen-ejennya, termasuk Setiausaha Politiknya Haji Saadun dan mendapati beliau serta beberapa ejen lain bersalah melakukan rasuah dan sogokan wang," katanya dengan menambah kesalahan itu dilakukan sebelum dan selepas penamaan calon Perhimpunan Agung UMNO. ~ Agendadaily

Saya tidak mempunyai latar belakang perundangan tetapi saya keliru dengan peraturan ini. Adakah boleh kesalahan yang dilakukan oleh orang lain tetapi dipertanggungjawab kepada orang lain?

Bolehkah kalau kawan saya melakukan kesalahan, tetapi saya dipertanggungjawabkan kerana dia kawan saya?

Lagi sekali saya tegaskan, peraturan ini mendedahkan calon-calon kepada fitnah.

Pada pandangan saya, sekiranya ajen-ajen yang melakukan kesalahan, cukuplah hukuman dikenakan kepada ajen-ajen tersebut tanpa mengaitkan calon kerana kemungkinan mereka melakukannya diatas kapasiti diri mereka sendiri.

2 comments:

Panglima Perang Cyber said...

Salam semua..

Sebarkan mesej di bawah ini ke semua tempat di alam maya seberapa segera...

Malam ini Jam 9 di Conference Yahoo Messenger, sila datang untuk melihat debat perdana blogger Bpn dengan Bnm.

Add email Ydp BPN di bawah untuk dijemput masuk sidang.

Email Panglimaperangcyber@yahoo.com

Tq

Tai said...

Jadinya, peraturan harus dikaji semula supaya tiada yang teraniaya.