**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Monday, March 23, 2009

LEMBAGA DISIPLIN JUGA ADALAH MANUSIA BIASA

Dua hari lepas saya berpeluang mengikuti perarakan sempena Maulidur Rasul yang telah diadakan di Padang Merdeka Port Dickson. Perarakan ini diketuai oleh Undang Luak Sungai Ujong, Dato’ Haji Mubarak bin Dohak.

Walaupun disediakan jamuan selepas perarakan tersebut, namun kerana sudah lama tidak `pekena’ mee jawa, saya terus ke kedai mee jawa yang agak terkenal di Port Dickson ini.

Secara kebetulan, apabila sampai di sana, sudah ada dua kumpulan iaitu aktivis wanita UMNO dan adik-adik puteri yang juga dari majlis yang sama tadi.

Kerana kebanyakkannya saya kenal, saya pun duduk semeja dengan mereka. Ada lebih kurang 12 orang semuanya. Perbualan sudah tentu kepada pemilihan di dalam UMNO yang tinggal beberapa hari sahaja lagi.

Sudah tentu kisah Mohd Ali Rustam yang tidak dibenarkan bertanding menjadi topik hangat. Begitu juga cerita-cerita yang berlaku di dalam wanita, puteri dan kisah-kisah `anak menantu’ dan `anak bapak’ rancak di perkatakan. Dapatlah saya mendengar, apa sebenarnya luahan akar umbi parti berkenaan pertandingan kali ini khasnya peranan Lembaga Disiplin parti.

Daripada perbualan tersebut, beberapa kesimpulan dapat di buat, iaitu kebanyakkan akar umbi bersetuju Lembaga Disiplin sebenarnya gagal menguruskan persepsi dengan berkesan, malah mewujudkan lebih banyak persepsi negatif baru kepada parti.

Mereka membuat perbandingan, apabila TKM 1, Pulau Pinang, Fairus meletakkan jawatan, Anwar dan kepimpinan tertinggi PKR, cepat-cepat memberikan alasan yang Fairus meletakkan jawatan kerana ingin menyambung pengajian.

Mereka memberikan alasan yang tidak memburuk-burukkan Fairus, mereka tidak menceritakan apa yang berlaku di dalam `kelambu’ supaya tidak memberikan imej negatif kepada parti dan memalukan keseluruhan ahli parti.

Lembaga Disiplin pula di lihat seperti `tikus membaiki labu’. Akibatnya kami di akar umbi `merah telinga’ mendengar ejekan penyokong-penyokong PR yang telah disahkan sendiri oleh Lembaga Disiplin Parti.

Adakah tidak wujud cara lain yang lebih berkesan? Kenapa perlu dihebahkan kepada media? Bukankah dengan cara menghebahkan kepada media akan memburukkan lagi keadaan dan menambah persepsi negatif baru kepada parti? Perkara ini perlu difikirkan oleh kepimpinan tertinggi parti.

Persepsi adalah penting. Parti politik yang baik hendaklah menguruskan persepsi dengan cekap. Sekiranya perkara ini gagal dilakukan, maka imej parti akan tercalar dan kesannya akan di terima di dalam pilihanraya.Bukankah lebih baik setiap perkara yang diputuskan oleh Lembaga Disiplin Parti di bawa kepada Jawatankuasa Pengurusan dan Majlis Tertinggi.

Biar Majlis Tertinggi yang membuat keputusan, apakah bentuk hukuman yang perlu dikenakan bagi setiap kesalahan ahli Parti. Maksud saya tidak perlu terlalu ramai orang bercakap. Lebih ramai orang bercakap, akan lebih menyebabkan kecelaruan.

Selain daripada itu, setiap hukuman yang di kenakan mestilah dijelaskan dengan sejelas-jelasnya. Penjelasan yang `separuh masak’ akan menyebabkan parti dilihat mengamalkan `double standard’.

Contohnya yang melibatkan Mohd Ali Rustam dan Khairy Jamaluddin. Akar umbi memandang, Khairy Jamaluddin dilindungi walaupun pada pandangan saya, sekiranya Khairy dilindungi, sudah tentu dia tidak dituduh langsung.

Ada akar umbi berpendapat, perkara ini memang sengaja dibiarkan sebegitu bagi memberika imej buruk kepada Khairy. Betul ke?

Sekali lagi wujudnya persepsi bahawa Lembaga Disiplin adalah tidak bebas. Mereka juga adalah ahli-ahli parti, walaupun mereka tidak bertanding, itu tidak bermaksud mereka tidak mempunyai apa-apa kepentingan di dalam pemilihan parti.

Dengan erti kata lain, mereka juga mempunyai calon-calon pilihan mereka sendiri.

Agak pelik, Lembaga Disiplin yang ditubuhkan untuk mengendalikan kes-kes salah laku ahli dengan tujuan menjaga nama baik parti, di lihat begitu ghairah mendedahkan keburukan parti sendiri.

Fikir-fikirkanlah.

2 comments:

red rooster said...

Salam,
...hmm, kerja kalau buat tempek2 jadi macam tu lah - tikus baiki labu!
Btw, kedai mee jawa yg sodap kat PD tu kat mane?

ROSHATIKA said...

red rooster,

Nanti sampai PD, tel saya. Boleh saya tunjukkan.