**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Thursday, February 19, 2009

DARI BUKIT ANTARABANGSA KE BUKIT LANJAN

Oleh: Badrul Hisham Abdul Aziz

Tanggal 6 Disember 2008, peristiwa tanah runtuh terjadi di Bukit Antarabangsa , Selangor, di pinggir ibukota Kuala Lumpur. Kejadian yang menyayat hati itu meragut lima nyawa dan memberi kesan fizikal dan psikologi kepada ribuan penduduk terlibat dan jiran-jiran berhampiran yang turut terperangkap kerana jalan penghubung telah terputus.

Hingga hari ini, masih terasa bahangnya termasuk trauma di kalangan para mangsa yang kehilangan rumah dan harta benda masing-masing. Bukit itu mencatat sejarah hitam bagi akhir tahun 2008.

Tanggal 6 Februari 2009 pula, berlaku satu lagi runtuhan - kali ini bukan di ibukota atau Selangor, tetapi di Perak. Kejadian berlaku di sebuah bukit juga iaitu Bukit Chandan, Kuala Kangsar apabila kerajaan campuran barisan pembangkang runtuh di istana dan Barisan Nasional (BN) kembali mengambilalih tampuk pemerintahan negeri dengan upacara mengangkat sumpah Dato' Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar yang kesebelas.

Peristiwa Bukit Chandan bermula dengan kekecohan apabila pada 1 Februari, Speaker negeri itu V. Sivakumar memaklumkan Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Changkat Jering, Mohd. Osman Jailu dan Jamaluddin Mohd. Radzi dari Behrang, kedua-duanya dari PKR meletakkan jawatan.

Penasihat PKR dan ketua pembangkang di Parlimen Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ditemui wartawan dekat Bukit Mertajam pada hari berkenaan memberitahu beliau tidak tahu menahu mengenai perkembangan itu.

Namun, tiga jam kemudiannya, kedua-duanya Jamaluddin dan Osman menafikan perkara itu sebaliknya mereka mengumumkan meninggalkan PKR. Kerajaan PKR-PAS-DAP di Perak semakin goyah apabila ADUN Bota yang meninggalkan UMNO beberapa hari sebelumnya untuk menyertai PKR kembali ke pangkal jalan.

Kerajaan rapuh itu terus tumbang pada 5 Febrauari apabila timbalan speaker iaitu ADUN Jelapang, Hee Yit Foong (DAP) mengisytiharkan dirinya keluar parti dan menjadi wakil rakyat bebas bersama-sama rakan yang melompat dan berikrar menyokong BN.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor , Karpal Singh yang tidak ada kena-mengena dengan kerajaan negeri Perak itu naik angin dengan titah Sultan Perak yang mahu Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin meletakkan jawatan bersama-sama barisan EXCOnya.

Beliau mencabar keputusan Sultan perak dan mahu menyaman Baginda, namun, Nizar dan Anwar cepat-cepat menafikan mereka mahu berbuat demikian seperti yang didakwa oleh Karpal.

Ekoran tindakan Karpal itu, kemarahan rakyat jelata, khususnya orang Melayu bukan lagi setinggi bukit, tetapi menggunung tingginya. Lantaran puluhan tunjuk perasaan dan laporan polis dibuat di seluruh negara.

Dalam kesibukan peralihan kuasa di Perak, pada 9 Februari, meletup pula berita mengenai Ahli Parlimen Bukit Gantang , Roslan Saharum, 50, yang meninggal dunia. Pada hari yang sama, di Kedah, ADUN Bukit Selambau meletakkan jawatan. Pilihanraya kecil di kedua-dua bukit ini akan diadakan pada 7 April nanti.

Tatkala semua pihak memperkatakan pelbagai perkara mengenai pilihanraya Bukit Gantang dan Bukit Selambau, tercetus pula isu baru di Bukit Lanjan , Selangor.

Gambar-gambar seksi dan seksa ADUN kawasan berkenaan, Elizabeth Wong telah beredar dan dilaporkan oleh pihak media pada 16 Februari. Hari ini wakil rakyat yang juga EXCO negeri berusia 37 tahun dan masih bujang itu menawarkan perletakan jawatannya sebagai wakil rakyat demi nama baik PKR.

Kisah Bukit Lanjan ini kini menjadi lucuan kerana bukit itu diberikan dua nama baru oleh kalangan aktivis politik iaitu Bukit Telanjang dan Bukit Lenjan.

Pihak pembangkang terus menuduh BN terlibat dengan kerja-kerja jahat menyebarkan gambar-gambar Elizabeth, tetapi mereka, termasuk Anwar terlupa, sebagai bekas pembantu khas isterinya Datin Seri Wan Azizah, tidak mungkin anak dara berkenaan mempelawa dan membawa pulang orang BN, apatah lagi UMNO ke rumahnya di Bukit Gasing .

Perkembangan-perkembangan mengenai pelbagai bukit ini, khususnya peristiwa di Bukit Gasing, pastinya menyebabkan fikiran Anwar dan Wan Azizah berpusing ligat macam gasing juga.

Kedua-dua mereka yang tidak lama dulu berpindah dari kediaman lama di Bukit Damansara ke rumah baru di Bukit Segambut untuk mencari ketenangan, tentulah tidak dapat tidur lena memikirkan perjalanan hidup dan kelangsungan barisan pembangkang yang kini melalui pelbagai rintangan dan cabaran yang berbukit-bukit.

Para pegawai dari Bukit Aman pula telah memulakan siasatan mereka mengenai adegan panas di Bukit Gasing. Begitu juga mengenai perkembangan di Bukit Chandan. Bagi Anwar, selepas leburnya bukit kuasa mereka di Perak, kekhuatirannya tentulah tertumpu ke Bukit Megawati di Selangor pula. Rakannya, Tan Sri Khalid Ibrahim yang bermastautin di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di bukit itu juga kini ibarat sedang melalui belantara yang berbukit-bukit.

Nak dipertahankan sangat EXCOnya dari Bukit Lanjan itu, takut nanti beliau sendiri di telanjangkan di Bukit Megawati itu dan terpaksa bernaung di kampung halamannya yang berhampiran Bukit Melawati di Kuala Selangor.

Jikalah katakan Khalid terpaksa turun dari Bukit Megawati, tentulah ada yang meneropong dari satu bukit lain dengan harapan mengunung. Bukit manakah agaknya tu ?

No comments: