**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Saturday, February 28, 2009

PULAU PINANG MULA BERGOLAK

Salah satu premis yang bakal di roboh

Selepas Perak, Kedah dan Selangor, politik Pulau Pinang juga sudah mula bergolak. Pulau Pinang yang dilihat `aman’ sebelum ini sudah menerima tempiasnya. Rata-rata rakyat yang mengundi Pakatan Rakyat pada PRU-12 yang lepas sudah mula rasa tertipu.

Suara-suara sumbang rakyat mengkritik kerajaan DAP di Pulau Pinang sudah mula kedengaran. Antara isu yang dibangkitkan ialah janji untuk menghapuskan tol Sungai Nyior. Janji ini dibuat di dalam manifesto pilihanraya umum yang lalu. Oleh kerana termakan janji ini rakyat negeri Pulau Pinang telah menghadiahkan Pulau Mutiara kepada DAP dan Pakatan Rakyat.

Walaubagaimanapun `nasi sudah menjadi bubur’, `sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna’. Mereka perlu menunggu sehingga PRU-13 untuk memperbetulkan keadaan.

Selain daripada itu, selepas setahun pemerintahan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang, Ketua Menterinya terpaksa mengakui, kerajaan Pakatan Rakyat gagal untuk menghapuskan kemiskinan tegar di negeri itu.

Saya tidak mahu mendengar alasan ketua menteri kerana kegagalan tersebut. Bagi saya kalau nak seribu daya, kalau tak nak seribu dalih. Rakyat Pulau Pinang boleh menilainya sendiri.

Kepincangan kerajaan negeri Pulau Pinang ini semakin terserlah apabila kira-kira 500 pekerja industri pelancongan di Batu Ferringhi akan kehilangan mata pencarian berikutan tindakan kerajaan negeri Pulau Pinang mengeluarkan arahan meroboh premis perniagaan milik 80 pengusaha yang telah dimajukan sejak 30 tahun yang lalu.

Notis mengosongkan premis yang beroperasi sepanjang pesisir pantai sejauh lima kilometer dari kawasan Hotel Rasa Sayang hingga ke Hotel Bayview Beach Resort itu dikeluarkan Pejabat Daerah dan Tanah, Daerah Timur Laut pada 16 Februari lalu.

Pengerusi Badan Bertindak Pelancongan Batu Ferringhi, Shahul Hamid Hameed Sultan mendakwa, mereka dimaklumkan bahawa arahan tersebut datangnya dari pejabat ketua menteri.

"Tidak tahu apa yang kami hendak buat selepas ini setelah mata pencarian kami mahu dirampas. Kerajaan negeri kata mahu bantu, mahu tolong kami. Apa ini, mana janji-janji dulu? Tindakan ini benar-benar tidak adil, kejam dan satu penganiayaan," katanya.

Lebih menghangatkan politik Pulau Pinang ialah dakwaan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang, Shabudin Yahya yang mendakwa Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menubuhkan Majlis Perundingan Antara Agama.

Walaupun ketua menteri menafikan, tetapi Shabudin berkeras mengatakan beliau mempunyai bukti.

Daripada perkembangan terkini iaitu ketua menteri ingin menyaman Utusan Malaysia yang menyiarkan berita tersebut dan juga Shabudin, ianya jelas menunjukkan keresahan ketua menteri itu sendiri.

1 comment:

PAPA GOMO said...

SALAM BRO...
INI HAL MEMANG TAK PATUT...
LEPAS SATU MAKA SATU HAL PULA TIMBUL YANG MEMBABITKAN ORANG MELAYU.

PUAK DAP KOMUNIS NI SEBENARNYA CUBA MEMAINKAN SENTIMEN PERKAUMAN SEKARANG INI.

KITA MESTI MENENTANG PUAK PAKATAN RAKYAT INI.TERUTAMANYA...
PELIWAT TEGAR ANWAR AL-JUBURI...