**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Wednesday, February 4, 2009

DESAS-DESUS LOMPAT PARTI MENULAR KE SELANGOR, KEDAH DAN NEGERI SEMBILAN

Nampaknya isu lompat parti tidak akan berhenti setakat di Perak tetapi desas desus telah tersebar luas ianya telah menular ke Selangor, Kedah dan Negeri Sembilan.

Di Perak isunya berkisar kepada rasa tidak puas hati kepada dua sepupu Datuk Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming kerana terlalu mendominasikan kerajaan Negeri Perak walaupun Menteri Besarnya adalah daripada PAS.

Bukan setakat ADUN Melayu yang berasa tidak selesa dengan dua sepupu ini tetapi bukan rahsia lagi ADUN-ADUN daripada DAP juga, terutamanya Timbalan Speaker DUN Perak Hee Yit Fong juga tidak sebulu dengan dua sepupu ini.

Ditambah pula isu pemberian tanah kampong baru menambah kemarahan orang melayu dan memberikan gambaran kepada orang melayu bahawa MB Nizar hanyalah boneka DAP dan tidak mampu untuk menjaga kepentingan orang melayu dan agama Islam.

Di Selangor pula memang di ketahui umum beberapa ADUN daripada PAS yang tidak sehaluan dengan kerajaan negeri yang didominasikan oleh PKR dan DAP. ADUN-ADUN PAS telah merasa `muak’ dengan berbagai skandal yang telah melanda kerajaan negeri.

Bermula dengan skandal kandang babi, kemudiannya pembelian camry dan yang terakhir sekali skandal lembu korban begitu memalukan. Ini ditambah dengan isu laungan azan dan janji-janji manifesto yang tidak di tunaikan.

Diberitakan ADUN-ADUN PAS juga terkilan dengan kerajaan negeri kerana beberapa cadangan berkenaan dengan agama Islam telah ditolak mentah-mentah. Sedangkan itulah janji-janji PAS kepada penyokong mereka semasa PRU-12 yang lepas.

Bisik-bisik rakyat mula kedengaran di Selangor samada mereka sebenarnya telah memilih kerajaan yang lebih baik daripada BN. Kalau pada PRU-12 yang lepas mereka menoloak BN kerana isu rasuah dan penyelewengan maka perkara tersebut tidak berkurangan di dalam kerajaan Pakatan Rakyat, malah lebih lagi.

Perkara ini semua memberi tekanan kepada ADUN-ADUN PAS yang nampaknya lebih jujur memperjuangkan nasib rakyat. Dan mereka mula sedar matlamat perjuangan mereka untuk menubuhkan Negara Islam tidak akan tercapai sekiranya terus berada di bawah Pakatan Rakyat kerana jelas sekarang PKR dan DAP tidak akan menyokong matlamat perjuangan PAS tersebut.

Di Kedah pula khabarnya ada beberapa ADUN Pakatan Rakyat yang tidak sehaluan dengan Menteri Besar yang dikatakan `cenge’ dan sukar menerima cadangan orang lain. Beliau juga dikatakan tidak sehaluan dengan kepimpinan DAP di dalam isu menaikkan kuota rumah bumiputera kepada 50% dan isu penebangan balak di kawasan tadahan.

Di Negeri Sembilan, YAB Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hassan tidak menolak desas desus yang mengatakan ada ADUN pakatan Rakyat yang akan melompat ke BN. Ini adalah kerana hubungan diantara PAS, PKR dan DAP adalah tidak lagi `semesra’ dulu.

Perkara ini paling jelas berlaku di Parlimen Telok Kemang dimana ramai penyokong-penyokong PAS tidak berpuas hati dengan Ahli Parlimen Telok Kemang daripada PKR. Semasa PRU-12 yang lepas merekalah yang berkerja bersungguh-sungguh untuk kemenangan PKR tetapi selepas PKR berjaya menawan Telok Kemang mereka semua di ketepikan.

Selain daripada itu kedengaran cakap-cakap daripada penyokong PAS yang PKR Telok Kemang `tidur’ dan hanya menunggu aktiviti-aktiviti daripada PAS sahaja. Dan yang lebih merisaukan PKR adalah penyokong-penyokong PAS dikatakan akan memberikan undi protes kepada PKR di dalam PRU-13 yang akan datang.

Sama-samalah kita tunggu dan lihat.

No comments: