**BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....BARISAN NASIONAL - UNTUK KESEJAHTERAAN BAGAN PINANG.....


DAP.....PILIHAN BIJAK

LEE KUAN YEW.....BAGUS

Wednesday, February 4, 2009

LAGI ADUAN SALAH GUNA KUASA KHALID IBRAHIM

Bukan soal jumlahnya kecil atau besar tetapi ianya salahguna kuasa dan wang awam bagi kepentingan peribadi.

Demikian ditegaskan Pengerusi Gerakan Anti Korupsi Malaysia (GERAK), Mohd Nazree Mohd Yunos selepas membuat satu lagi laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor di Shah Alam, petang Selasa.

Mohd Nazree berkata laporan itu meminta SPRM menyiasat berkaitan amalan Menteri Besar menggunakan wang awam untuk membiayai kos penyelenggaraan dan pembelian aksesori serta alat ganti kereta milik peribadinya.

Katanya beliau menyerahkan enam keping dokumen kepada SPRM termasuk invois dan resit penyelenggaraan kereta jenis Lexus nombor pendaftaran WQR779 milik Abdul Khalid.

Beliau mendakwa bahan bukti yang diterima oleh GERAK menunjukkan kerajaan negeri telah membelanjakan sejumlah RM7,797 bagi membiayai kos penyelenggaraan kereta Abdul Khalid itu secara berkala, alat ganti termasuk tayar berjenama Michelin dan pemasangan cermin gelap.

Menurut Mohd Nazree, sepengetahuannya, peraturan kerajaan negeri tidak membenarkan mana-mana kereta milik persendirian digunakan sebagai kenderaan rasmi serta dibayar menggunakan mana-mana peruntukan kerajaan negeri bagi tujuan itu.

“Menteri Besar diperuntukkan kenderaan rasmi yang sentiasa diselenggara oleh kerajaan negeri tetapi beliau menggunakan kereta sendiri dan meminta kerajaan negeri membiayai kos penyelenggaraan,” katanya.

Kerajaan Selangor baru-baru ini membeli 15 kereta Toyota Camry 2.4 bernilai lebih RM2.3 juta sebagai kenderaan rasmi menggantikan Proton Perdana Eksekutif.

Difahamkan, sejak dilantik Menteri Besar, Abdul Khalid tidak menggunakan kenderaan rasmi yang disediakan termasuk Toyota Camry yang baru.

Beliau menggunakan kenderaan Toyota Lexus miliknya sendiri manakala sebuah kereta rasmi kerajaan negeri hanya sebagai kereta pengiring yang membawa anggota polis pengiring peribadi.

Menurut Mohd Nazree, jika perkara-perkara kecil seperti ini tidak dibuat atas lunas-lunas integriti, ketelusan dan amanah, GERAK tidak dapat membayangkan program-program besar yang melibatkan wang rakyat yang banyak.

Beliau sekali lagi menegaskan, Abdul Khalid perlu melepaskan jawatan Menteri Besar atau bercuti bagi melicinkan kerja-kerja SPRM.

“Sebagai bekas tokoh korporat yang berwibawa, beliau hendaklah menjaga kewibawaan dan keprofesionalan dengan berbuat demikian,” katanya.

Pada 21 Januari lalu, GERAK membuat laporan kepada SPRM terhadap Abdul Khalid atas dakwaan menyalahgunakan dana syarikat kerajaan negeri untuk membeli 46 ekor lembu dengan harga RM110,400 untuk ibadah korban sempena Aidiladha pada Disember lalu.

Haiwan itu kemudiannya diagihkan ke kawasan Parlimen Bandar Tun Razak yang diwakilinya.

Mengulas laporan terdahulu, Mohd Nazree menyatakan kecewa kerana Abdul Khalid memberikan alasan sedekah dan berdolak dalih dalam isu berkenaan.

Sehubungan itu, beliau menyeru tokoh agama atau ulama memberikan pandangan mengenai pengertian sedekah yang sebenarnya termasuk menggunakan sumber yang diragukan.

~Agendadaily

No comments: